zondag 25 februari 2018

Tijdstip:
Locatie:
 Kapel Bronkhorst

In deze serie staan de 6 sonates centraal die Bach schreef voor viool en clavecimbel. De clavecimbelpartij wordt bij deze gelegenheid uitgevoerd op het monumentale kabinetorgel van Hinsz uit 1739.
In de programmering wordt iedere keer een link gelegd tussen Bach en een verwant muzikaal thema. Dit keer is dat Bach en Italië, de bakermat van de vioolsonate. Naast de 3e en 4e Bachsonate klinken sonates uit de prille barok en van Arcangelo Corelli, de grondlegger van het concerto grosso. Zo is mooi de ontwikkelingsgang te volgen van de sonatevorm: van de improvisatorische stijl in de vroeg-barok, via de formalisering in de hoog-barok naar de perfectionering van Bach in de laat-barok.
Wat velen niet weten is dat Bach in zijn jonge jaren bewerkingen maakte voor toetsinstument van concerten van Italiaanse componisten. Dat leverde spectaculaire stukken op. Als voorbeeld hiervan zal een door Bach gearrangeerd hoboconcert van Alessandro Marcello klinken.

Uitvoerders zijn Hans Rijkmans, viool en Joop van Goozen, orgel.
De toegang is gratis, er is wel een collecte bij de uitgang.
De eerste 2 Bachconcerten waren een groot succes. Kom tijdig om verzekerd te zijn van een zitplaats!

Pasen kerkdienst m.m.v. de cantorij
datum en tijdstip 31-03-2024 om 10:00 uur

datum en tijdstip 07-04-2024 om 10:00