Proeverij Proeverij
Herman Haan: van tv-versie naar Steenderense Passion

Herman Haan heeft als tv-programmamaker zelf de oorsprong van The Passion landelijk mogen meemaken en in 2018 heeft  hij het met een team gemeenteleden op een bescheiden manier naar Steenderen gebracht. Voorafgaand kon men ook meedoen aan een stille tocht. Herman vertelt hierover:

The Passion in Steenderen; dat is een plan waar Herman Haan al enige tijd op heeft ‘zitten broeden’. “The Passion is inmiddels een begrip in Nederland”, zo legt hij uit. “Het oude lijdensverhaal van Jezus op eigentijdse manier verteld. Dat spreekt iedereen ook in 2019 nog aan, of je nu gelovig bent of niet. De eigenschappen van dat verhaal, over vrede en veiligheid, over het belang van samen zijn en over ruimte voor iedereen, over liefde naar andere mensen toe, dat geldt voor de hele wereld; ook voor Steenderen. Daarom willen we nu ook in de Remigiuskerk ruim een uur lang luisteren naar eigentijdse Nederlandstalige liederen met inhoudelijk sterke teksten die het verhaal ondersteunen.”

Proeverijen
Herman Haan is een aantal jaren geleden in Toldijk komen wonen en voelt  zich hier inmiddels goed thuis. “Een jaar geleden heb ik met een klein team plannen gemaakt om een aantal activiteiten op te starten die ook in Steenderen en omgeving een verbinding tussen kerk en samenleving kunnen brengen. We noemen dat Proeverijen. We hebben eerst een Bob Dylan-Proeverij gehad en daarna een Proeverij van het Dialect met Hans Keuper. De Proeverij van The Passion is de derde avond in die serie.”

Tv-programma
Zelf heeft Herman Haan achter de schermen meegewerkt aan de eerste t.v.-uitvoeringen van de landelijke Passion. “Als tv-programma-maker vind ik dat we er trots op kunnen zijn dat dit jaarlijks kan worden uitgevoerd in ons land en dat dit 3,5 miljoen kijkers trekt. Maar we verwachten dat ook de mensen in Steenderen geraakt worden door de kern van dat oude verhaal rondom Pasen, waarin mensen op zoek zijn naar vrede, veiligheid en verdraagzaamheid.”
Vanuit beide Steenderense kerken is direct heel enthousiast gereageerd op de plannen. “Het is echt een activiteit vanuit beide kerken en samen met alle mensen in Steenderen en omgeving. Net als de landelijke Passion.”
A.s. zondagavond 14 april, Palmzondag, vindt om 20.00 uur de uitvoering van The Passion plaats in de Remigiuskerk.

Stille tocht
Bovendien kan men ook meedoen aan de stille tocht door het dorp, met elk jaar een ander thema , in 2018 als thema ‘Voor vrede en veiligheid’ die om 19.15 uur vertrekt bij de rooms-katholieke Willibrorduskerk en eindigt bij de Remigiuskerk.
De route van deze stille tocht is als volgt:  Willibrorduskerk - Bronkhorsterweg - Burg. Smitstraat - rondom De Bongerd - Wilhelminastraat - Kon. Julianalaan - Burg. Smitstraat - Dorpsstraat - Remigiuskerk.

Pasen kerkdienst m.m.v. de cantorij
datum en tijdstip 31-03-2024 om 10:00 uur

datum en tijdstip 07-04-2024 om 10:00